PRAWA PODATNIKA – dotychczasowe osiągnięcia założyciela fundacji.
Na mój wniosek RPO złożył wniosek do TK w tej sprawie, sygn. K 52/16.
Doprowadziłem do zmiany linii orzeczniczej przekonując NSA, że dotychczasowa linia orzecznicza była błędna. Brak merytorycznej kontroli przez sąd decyzji w przedmiocie udzielenia ulgi jest w istocie pozbawieniem obywatela prawa do sądu. Patrz wyrok NSA sygn. akt II FSK 2474/15. Orzeczenie to ma było już kilkadziesiąt razy cytowane przez kolejne składy orzekające, pomimo krótkiego czasu od jego wydania.
Przepis ten był powszechnie nadużywany. Organy podatkowe nagminnie odmawiały przeprowadzenia określonych dowodów twierdząc, że zebrane są już dowody na okoliczność, że do danej transakcji nie doszło. Robiły tak nawet wówczas, gdy wniosek dowodowy podatnika dotyczył przeprowadzenia dowodów, świadczących o tym, że do danej transakcji jednak doszło. Powyższe stanowisko organów podatkowych skutkowało tym, że wydawane były decyzje bez uprzedniego zgromadzenia całości materiału dowodowego, co naruszało podstawowe prawa podatnika.
WSA w Poznaniu I SA/Po 439-444/09 w całości uznał nasze zastrzeżenia, dzięki czemu żaden organ nie ma już wątpliwości co do przysługującego podatnikom prawa. Wyroki te były powszechnie cytowane przez inne składy orzekające.
Przekonaliśmy sądy administracyjne, że przyzwolenie na takie postępowanie organów podatkowych ogranicza podatnikom konstytucyjne prawo do sądu. Ponieważ dopóki organ podatkowy nie wyda decyzji dopóty podatnik nie może jej poddać kontroli sądowej. Na przykład, gdy podatnik występuje do organu podatkowego o zwrot nadpłaty podatku, a organ ani nie odmawia zwrotu ani też nie dokonuje zwrotu nadpłaty.