Statut Fundacji Praw Podatnika
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Fundacja pod nazwą „FUNDACJA PRAW PODATNIKA”, zwana dalej „Fundacją”, ustanowiona przez fundatorów: Pana Marka Jana Isańskiego i Panią Małgorzatę Marię Isańską, zwanych dalej „Fundatorami” aktem notarialnym sporządzonym przez Notariusza Monikę Elżbietę Kołodzińską prowadzącą Kancelarię Notarialną w Warszawie, sporządzonym w dniu 21 lutego 2017 r. za numerem repertorium A – 478/2017, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 40) oraz zgodnie z postanowieniami niniejszego Statutu.
§ 2
Siedzibą Fundacji jest Miasto Stołeczne Warszawa.
§ 3
Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
§ 4
- Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym może ona tworzyć placówki terenowe oraz w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania swych celów może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz posiadać tam swoje oddziały.
- Fundacja może tworzyć wewnętrzne jednostki organizacyjne, których zadaniem będzie realizacja określonych celów Fundacji.
- Fundacja może używać znaków i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczególnych.
- Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym dla fundacji oraz przyczyniającym się do realizacji celów fundacji.
Rozdział II
Cele i zasady działania Fundacji
§ 5
Celem Fundacji jest wspieranie działań na rzecz ochrony praw podatnika, rozwijanie w tym obszarze współpracy między interesariuszami: organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami przedsiębiorców, ośrodkami naukowymi i Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich.
§ 6
Fundacja realizuje swoje cele przez:
- prowadzenie badań naukowych nad prawem podatkowym jego stanowieniem i stosowaniem,
- podejmowanie i wspieranie działań służących upowszechnianiu wiedzy na temat prawa podatkowego a w szczególności praw podatnika,
- opracowywanie projektów rozwiązań prawnych służących praktycznej realizacji konstytucyjnej zasady państwa prawa w zakresie prawa podatkowego,
- wspieranie podatników dotkniętych niejasnością obowiązujących przepisów i ich stosowaniem,
- organizowanie i prowadzenie działalności naukowej, edukacyjnej i wydawniczej związanej z ochroną praw podatnika,
- przyznawanie nagród dla osób i instytucji wyróżniających się w realizacji statutowych celów Fundacji,
- prowadzenie współpracy z polskimi i zagranicznymi instytucjami o celach statutowych tożsamych lub zbieżnych z celem Fundacji,
- przygotowywanie opinii i ekspertyz w ramach realizacji celów statutowych,
- występowanie w sprawach podatników w charakterze uczestnika na podstawie art. 33 § 2 w zw. z art. 25 § 4 Ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Rozdział III
Majątek i dochody Fundacji
§ 7
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 3000 zł (trzy tysiące złotych), przy czym każdy z Fundatorów funduje kwotę w wysokości 1.500 zł (jeden tysiąc pięćset złotych) oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania.
- Fundusz założycielski Fundacji wniesiony został w gotówce.
§ 8
- Dochodami Fundacji, zwiększającymi jej majątek, są w szczególności:
- własna działalność odpłatna,
- darowizny, spadki i zapisy,
- dotacje i subwencje osób prawnych,
- dochody ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochody z majątku Fundacji,
- odsetki bankowe.
- Całość dochodów uzyskiwanych przez fundację jest przeznaczona wyłącznie na działalność statutową z poszanowaniem woli spadkobierców i donatorów.
- Dochody z działalności gospodarczej Fundacji służą wyłącznie realizacji celów statutowych.
- Dochody pochodzące z dotacji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
§ 9
Fundacja może prowadzić działalność odpłatną w zakresie niezbędnym do wykonywania działalności statutowej. Dochody uzyskane z tej działalności będą przeznaczone wyłącznie na cele działalności statutowej Fundacji, w tym koszty administracyjne i osobowe tej działalności.
Rozdział IV
Organy Fundacji
§ 10
Organami Fundacji jest Rada Fundacji, Zarząd, Komisja Rewizyjna i Rada Naukowa.
§ 11
- Radę Fundacji tworzą Fundatorzy.
- Członkowstwo w Radzie Fundacji wygasa na skutek śmierci lub rezygnacji.
- Do zakresu kompetencji Rady należy:
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji,
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu oraz ustalanie ich wynagrodzeń,
- zatwierdzanie programów działania Fundacji oraz preliminarza budżetu rocznego Fundacji,
- przyjmowanie okresowych sprawozdań z działalności Fundacji, zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych i udzielanie absolutorium Zarządowi,
- przeprowadzanie przez osoby wydelegowane w tym celu kontroli ksiąg rachunkowych,
- ustalanie zasad wynagradzania pracowników Fundacji,
- dokonywanie zmian w statucie Fundacji,
- likwidacja Fundacji,
- powołanie na wniosek Zarządu Rady Naukowej i ustalenie regulaminu jej działalności,
- podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku i działa według uchwalonego
- Uchwały rady Fundacji podejmowane są przy obecności co najmniej dwóch jej członków.
- Posiedzenie rady Fundacji zwołuje Przewodniczący informując o nim w formie teleinformatycznej.
- Uchwały Rady Fundacji zapadają bezwzględną większością głosów, a w razie równej ilości głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
§ 12
- Zarząd powoływany i odwoływany jest przez Radę Fundacji.
- Zarząd Fundacji składa się z co najmniej 2 członków.
- Zarząd powoływany jest na czas nieoznaczony.
- Członkostwo w Zarządzie wygasa na skutek odwołania, rezygnacji lub śmierci. Rada Fundacji powołuje Prezesa Zarządu, którym może być jeden z Fundatorów. Zarząd może wybrać ze swego grona jednego lub dwóch wiceprezesów, którymi mogą być Fundatorzy.
- Rada Fundacji może odwołać członków Zarządu w każdym czasie.
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zakresu kompetencji Zarządu należy podejmowanie wszelkich decyzji dotyczących działalności statutowej Fundacji, a w szczególności:
- uchwalanie programów działania oraz rocznych lub wieloletnich planów finansowych Fundacji,
- sprawowania zarządu nad majątkiem Fundacji,
- sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji
- określanie warunków pracy i płacy Fundacji.
- Informację o posiedzeniu Zarządu przesyła się do wszystkich członków Zarządu za pomocą poczty elektronicznej, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
- Zarząd z udziałem Prezesa podejmuje decyzje w formie uchwał. Do ważności uchwał Zarządu wymagana jest zwykła większość głosów, a w razie nierównej ilości głosów rozstrzyga głos Prezesa.
- Uchwały Zarządu mogą być podejmowane na jego posiedzeniach lub w formie głosowania pisemnego, o ile wszyscy członkowie Zarządu wyrażą zgodę na tę formę głosowania.
- Formy działania Zarządu oraz podział czynności między jego członkami określa ustalony przez Zarząd regulamin.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych, uprawniony jest Prezes albo dwóch członków Zarządu działających łącznie.
§ 13
- Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Fundacji,
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób wybieranych przez Radę Fundacji na okres 4 lat.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu i pozostawać z jego członkami w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa oraz innego rodzaju podległości (np. z tytułu zatrudnienia).
- Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
- Formy działania Komisji Rewizyjnej określa ustalony przez Zarząd regulamin.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji,
- nadzór i kontrola nad gospodarką finansową Fundacji,
- składanie sprawozdań na posiedzeniu Zarządu wraz z oceną działalności i wnioskami dotyczącymi udzielania absolutorium Zarządowi,
- przedstawianie Zarządowi uwag i wniosków dotyczących działalności Fundacji.
§ 14
- Rada Naukowa, której członkowie zapraszani są przez Radę Fundacji, jest organem doradczym, inicjatywnym i opiniodawczym Fundacji.
- Rada Naukowa składa się co najmniej z 3 członków; w jej skład wchodzą przedstawiciele nauki skupieni wokół idei Fundacji.
- Członkowie Rady Naukowej wykonują swoje zadania osobiście. Kadencja Rady Naukowej trwa 4 lata.
- Możliwe jest powoływanie tych samych osób na kolejne kadencje.
- Do zadań Rady Naukowej należy w szczególności:
- inicjowanie głównych kierunków działalności Fundacji;
- wytyczanie zadań Fundacji;
- wyrażanie opinii w sprawach przekazanych Radzie Naukowej przez Zarząd;
- opiniowanie rocznych i wieloletnich planów działania Fundacji;
- podejmowanie decyzji w sprawach przyznania certyfikatów i odznak.
- Przewodniczący Rady Naukowej wybierany jest zwykłą większością głosów przez wszystkich członków Rady Naukowej.
- Rada Naukowa obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego w miarę potrzeb, co najmniej raz w roku.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 15
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji większością 2/3 głosów swojego statutowego składu.
§ 16
Zmiana statutu, a w tych ramach również zmiana celu Fundacji, może być dokonana w drodze uchwały Rady Fundacji podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności 2/3 jej statutowego składu.
§ 17
Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 40) Fundacja uzyska osobowość prawna z chwila wpisu jej do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego.
§ 18
- Pierwszy skład Zarządu, w tym jego Prezesa powołują Fundatorzy.
- Pierwszy skład Komisji Rewizyjnej powołują Fundatorzy.
§ 19
Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Rozwoju i Finansów.
Fundatorzy
Pan Marek Jan Isański
Pani Małgorzata Maria Isańska